Taal

04 september 2020

Nascholing taalcoördinatoren 

Een nieuw schooljaar, nieuwe kansen, en dus ook een hernieuwde aandacht voor het taalbeleid op school?  

Laat deze professionele leergemeenschap een veilige haven zijn waar je als taalcoördinator je positieve ervaringen en zorgen delen kunt samen met gelijkgezinden. Dit platform biedt je tevens de kans om inspiratie op te doen voor je taalbeleid en om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen en inzichten in taalgericht onderwijs.  

Tijdens de eerste sessie:  

  • bepalen we gezamenlijk de noden en verwachtingen op het vlak van taalbeleid  
  • wissel je ervaringen en ontwikkelde materialen uit met de groep  
  • reflecteer je over je eigen taalbeleidspraktijk  
  • word je versterkt in je rol als taalcoördinator  
  • kun je dieper ingaan op thema’s als:   
    | welke opportuniteiten de coronacrisis gebracht heeft voor taalgericht onderwijs 
    | de 5 didactische sleutels voor begrijpend lezen en het uitbouwen van een leesbeleid  
    |de aanpak van dyslexie  
    | de ondersteuning van ex-OKAN-leerlingen   
  • enzovoort 

Een eerste datum werd al geprikt: woensdag 30 september 2020 van 09:00 tot 12:00 De andere data zijn in overleg te bepalen. 

Schrijf je in via nascholing.be en laat je taalbeleid hét sprankelende nieuwtje van de dag worden!

 

Lezen, lezen en nog eens lezen 

Hoe vaak doe jij het?  
En met wie? 
En waar dan? En hoe? 

Dit schooljaar staat in het teken van lezen! 

Niet alleen in de taalles, maar ook in alle andere lessen, niet alleen op school, maar ook thuis, in de bib en op andere leuke plekken, niet om ‘vraagjes te beantwoorden’, maar om iets nieuws te ontdekken, te controleren of het wel waar is, om iets te maken, om iets op te lossen en ga zo maar door. 

Lees je graag in je eentje?  

Het VLOR-rapport met de vijf didactische sleutels voor goed begrijpend leesonderwijs ken je wellicht al op je duimpje.  

Maar wist je dat Stichting Lezen Nederland onlangs ook een rapport gepubliceerd heeft? De doorgaande leeslijn’ schetst de leesontwikkeling van kleuters tot pubersIedereen Leest las het voor jou en maakte een korte samenvatting. 

Geef je les in de tweede of derde graad? Dan is het een aanrader om de vernieuwde literaire canon te ontdekken. Klara maakte toffe podcasts bij elk meesterwerk. 

Doe je het liever samen met collega’s?  

Maak dan met je collega’s en leraren uit andere scholen sterke leeslessen of stippel een straf leesbeleid uit. Doe het op deze dagen:  

  • donderdag 8 oktober 2020 van 9 tot 16 uur 
  • donderdag 19 november 2020 van 9 tot 12 uur 
  • donderdag 14 januari 2021 van 9 tot 12 uur 
  • donderdag 29 april 2021 van 9 tot 12 uur 

Hoe doe je het? Door je als de weerlicht in te schrijven voor ‘Sterke en gemotiveerde lezers? Wij maken er werk van!’: 

Verlang je naar meer? 

Nam je al eens deel aan een navorming over lezen en wil je je graag verdiepen? Sluit je dan aan bij de professionele leergemeenschap ‘Sterke begrijpend lees/luisterlessen maken met effect’: via Lesson Study of een klein praktijkonderzoek maak je leeslessen die werken. 

Deze nascholing vindt plaats in Lincka en/of op een van de deelnemende scholen: 

  • 20 oktober 2020 (volledige dag) 
  • 25 november 2020 (halve dag) 
  • 12 januari 2021 (volledige dag) 
  • 11 maart 2021 (halve dag)