Q-traject datageletterdheid

04 september 2020
Dit schooljaar voorzien we een Q-traject voor leidinggevenden. Wil jij ondergedompeld worden in data en samen bekijken waarom data belangrijk zijn in je school, welke data er allemaal zijn en hoe je data gericht kunt verzamelen en lezen? Dan is dit een aanbod op maat voor jou. 
  • 24 september 2020 – Maarten Penninckx, stafmedewerker kwaliteitsontwikkeling Katholiek Onderwijs Vlaanderen - « Data, data, data »… waarom eigenlijk ? Eerste verkenning van bronnen. 
    Datageletterdheid is het nieuwe ‘hot topic’ binnen kwaliteitszorg in scholen. Maar als we inzetten op datagebruik, worden we daar wel beter van ? En welke data zijn er beschikbaar – waar moet ik beginnen zoeken ?  
    Tijdens deze sessie beantwoorden we de vraag naar de meerwaarde van datagebruik. We geven ook een introductie in de meest gebruikelijke data die voor elke school beschikbaar zijn. We zullen vaststellen dat niet elke databron voor iedere school even relevant is. We reflecteren over hoe we die data maximaal kunnen inzetten voor de ontwikkeling van onze school. 
    Doelgroep: leidinggevenden, coördinatoren, leraren so en bao 
  • 24 november 2020 – Bart Debbaut, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen - Informatiegestuurd schoolbeleid op basis van gegevens van Mijn onderwijs 
    Via Mijn onderwijs stelt de overheid boeiende gegevens ter beschikking van de school. Daarnaast is er ook een mogelijkheid om de Schoolportretten voor de school bij de onderwijsinspectie op te vragen. Misschien ontbreekt de tijd om deze rijke informatie te analyseren en op zoek te gaan naar kansen om het schoolbeleid te ondersteunen door krachtige informatie. We bieden de kans om samen de informatie over uw school door te nemen. Binnen kwaliteitszorg vormt informatie een krachtige hefboom om een helder zicht te krijgen op de beginsituatie en de resultaten van het beleid. Dit kan helpen om energie doelgericht en systematisch te stoppen in die zaken die er echt toe doen (die onze kwaliteit uitmaken). 
    Doelgroep:  In de voormiddag: leidinggevenden, coördinatoren, leraren so, in het bijzonder de (adjunct-)directie, TA(C), kwaliteitscoördinatoren, leerkrachten, mensen ondersteunend personeel die met dataverwerking bezig zijn (bv. Leerlingenadministratie) - Deze sessie maakt deel uit van de Kick Off voor het directiecongres. In de namiddag: leidinggevenden en leraren bao, ondersteunend personeel bezig met dataverwerking 
  • 12 januari 2021 - Maarten Penninckx, stafmedewerker kwaliteitsontwikkeling Katholiek Onderwijs Vlaanderen - Gericht betrouwbare en valide data verzamelen voor de ontwikkeling van je school 
    Een bevraging afnemen is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. We geven daarom in deze sessie ook inzicht in verschillende methodieken om via een bevraging betrouwbare, valide én gebruiksvriendelijke informatie in te winnen. Bovendien reiken we ook enkele alternatieven aan: niet elke vraag wordt best via een bevraging beantwoord! 
    Doelgroep: leidinggevenden, leraren BaO 
  • 25 & 26 februari 2021 - de volgende 2 sessies maken momenteel deel uit van het directiecongres so, op dit moment herbekijken wij het directiecongres in functie van het coronaproof maken 
    | Bart Debbaut, Aan de slag met gegevens van Mijn onderwijs en de onderwijsinspectie 

    Na de sessie van 24 november leerde je de gegevens van Mijn onderwijs en de schoolportretten lezen. Het is natuurlijk zaak om deze rijke informatie gericht in te zetten om het schoolbeleid krachtiger te maken. We gaan op zoek naar knipperlichten die de informatie aangeven en reflecteren samen hoe we aan de slag kunnen om deze gegevens positief te beïnvloeden. 
    Doelgroep: leidinggevenden so (deelname aan sessie Kickoff is verplicht) 
    | Maarten Penninckx, Gericht betrouwbare en valide data verzamelen voor de ontwikkeling van je school 
    Een bevraging afnemen is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan. We geven daarom in deze sessie ook inzicht in verschillende methodieken om via een bevraging betrouwbare, valide én gebruiksvriendelijke informatie in te winnen. Bovendien reiken we ook enkele alternatieven aan: niet elke vraag wordt best via een bevraging beantwoord! 
    Doelgroep: leidinggevenden so 

Schrijf je hier in.