Nederlands

04 september 2020

Lerend netwerk evaluatie voor vakcoördinatoren

We starten dit schooljaar met een lerend netwerk over evaluatie binnen het vak Nederlands:  

  • naar een evaluatiesystematiek: hoe kun je meer inzetten op evalueren om te leren? Hoe maak je de leerlingen meer meester van hun eigen leerproces. We gaan dieper in op formatief handelen en evalueren.  
  • naar een evaluatiesysteem: past het systeem bij de huidige noden van leerlingen en de (nieuwe) leerplannen? Is de scheiding tussen kennis – vaardigheden nog wel relevant? 

Tijdens dit lerend netwerk reflecteer je op de evaluatiepraktijk die jouw vakgroep hanteert. We gaan dieper in op formatief handelen en evalueren en je krijgt werkvormen en methodieken aangereikt die je op school kunt toepassen. Om je rol als vakcoördinator te versterken krijg je opdrachten mee die je uitvoert bij je eigen vakgroep, al dan niet onder begeleiding van de vakbegeleider. Zo ontwikkel je een gedragen visie op evaluatie en maak je een beknopt actieplan om deze visie te vertalen naar de klaspraktijk. 

Houd de volgende data alvast vrij in je agenda: 

  • donderdag 22 oktober 2020 van 13 tot 16 uur 
  • donderdag 14 januari 2021 van 13 tot 16 uur 
  • woensdag 10 maart 2021 van 9 tot 12 uur 

Schrijf je nu in voor dit lerend netwerk. De plaatsen zijn beperkt. 

 

Nascholingen basisoptie Moderne talen – Wetenschappen, focus Moderne talen

Geef je dit schooljaar les in de kersverse basisoptie Moderne talen – Wetenschappen en ben je taalleraar? Dan ondersteunen wij je graag met de volgende initiatieven: 

  • op vrijdag 25 september 2020 van 9.30 tot 12 uur herhalen we de leerplanvoorstelling van deze basisoptie voor alle leraren die de krachtlijnen en de leerplandoelen willen leren kennen 
  • op vrijdagnamiddag 25 september 2020 van 13 tot 16 uur vindt de eerste sessie van het lerend netwerk plaats, gevolgd door een tweede sessie op vrijdag 20 november 2020 van 13 tot 16 uur. In dit netwerk ga je concreet aan de slag met het leerplan voor de basisoptie Moderne talen-Wetenschappen, focus Moderne talen. Je leert de krachtlijnen en de doelen van het leerplan van de basisoptie interpreteren om samen met collega’s zelf lesmateriaal te ontwerpen. Het netwerk biedt je tevens de gelegenheid om ervaringen en voorbeelden uit te wisselen. Er is ook ruimte om te reflecteren op het ontwikkelde materiaal en jullie vragen. En natuurlijk willen we tijdens dit netwerk plezier beleven aan het werken rond taal!Schrijf je in via nascholing.be 

 

Lezen, lezen en nog eens lezen 

Hoe vaak doe jij het?  
En met wie? 
En waar dan? En hoe? 

Dit schooljaar staat in het teken van lezen! 

Niet alleen in de taalles, maar ook in alle andere lessen, niet alleen op school, maar ook thuis, in de bib en op andere leuke plekken, niet om ‘vraagjes te beantwoorden’, maar om iets nieuws te ontdekken, te controleren of het wel waar is, om iets te maken, om iets op te lossen en ga zo maar door. 

Lees je graag in je eentje?  

Het VLOR-rapport met de vijf didactische sleutels voor goed begrijpend leesonderwijs ken je wellicht al op je duimpje.  

Maar wist je dat Stichting Lezen Nederland onlangs ook een rapport gepubliceerd heeft? De doorgaande leeslijn’ schetst de leesontwikkeling van kleuters tot pubersIedereen Leest las het voor jou en maakte een korte samenvatting. 

Geef je les in de tweede of derde graad? Dan is het een aanrader om de vernieuwde literaire canon te ontdekken. Klara maakte toffe podcasts bij elk meesterwerk. 

Doe je het liever samen met collega’s?  

Maak dan met je collega’s en leraren uit andere scholen sterke leeslessen of stippel een straf leesbeleid uit. Doe het op deze dagen:  

  • donderdag 8 oktober 2020 van 9 tot 16 uur 
  • donderdag 19 november 2020 van 9 tot 12 uur 
  • donderdag 14 januari 2021 van 9 tot 12 uur 
  • donderdag 29 april 2021 van 9 tot 12 uur 

Hoe doe je het? Door je als de weerlicht in te schrijven voor ‘Sterke en gemotiveerde lezers? Wij maken er werk van!’: 

Verlang je naar meer? 

Nam je al eens deel aan een navorming over lezen en wil je je graag verdiepen? Sluit je dan aan bij de professionele leergemeenschap ‘Sterke begrijpend lees/luisterlessen maken met effect’: via Lesson Study of een klein praktijkonderzoek maak je leeslessen die werken. 

Deze nascholing vindt plaats in Lincka en/of op een van de deelnemende scholen: 

  • 20 oktober 2020 (volledige dag) 
  • 25 november 2020 (halve dag) 
  • 12 januari 2021 (volledige dag) 
  • 11 maart 2021 (halve dag)