- Netwerk beleidsondersteuners team Oost - 27/11/2024Tijdens dit initiatief ligt de focus op het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.27 november 2024Berlare
- Netwerk beleidsondersteuners team Oost - 18/02/2025Tijdens dit initiatief ligt de focus op het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.18 februari 2025Berlare
- Netwerk beleidsondersteuners team Oost - 01/10/2024Tijdens dit initiatief ligt de focus op het uitwisselen en bespreken van werkzorgen, werkvragen en bekommernissen.1 oktober 2024Berlare
- Lerend netwerk: doelgericht samenwerken binnen een divers en wisselend teamMerk je op jouw school dat het een hele uitdaging is om je team gelijkgericht en afgestemd aan de slag te laten gaan vanuit het leerplan? Vind je het moeilijk om dit vanuit jouw rol te begeleiden? Ben je hiervoorop zoek naar nieuwe inzichten van waaruit je graag actief aan de slag gaat? Overleg je graag met collega's om te zien hoe zij het aanpakken? Dan is dit lerend netwerk een unieke kans om jezelf zowel inhoudelijk als praktijkgericht te versterken.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: didactische coach, vanuit effectieve didactiek naar een sterk didactisch beleid!We weten allemaal hoe belangrijk onderwijskundig beleid is. De inspectie geeft al een langere tijd het belang hiervan aan. Helaas zien we ook steeds de beperktere mate waarin de standaarden hierin behaald worden. De vraag is dus hoe zorgen we er nu voor dat onderwijskundig beleid levend wordt en effect heeft voor alle leerlingen. In dit lerend netwerk delen we onze inzichten over effectieve didactiek en effectief didactisch beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door onze ervaringen te delen. Een lerend netwerk waar je dus echt aan de slag gaat om in jouw school het verschil te maken voor elke leerling.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorgVolgde je reeds de basissessie 'Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg'? Gaf deze je nieuwe inzichten waar je graag actief mee aan de slag wou gaan, maar nam de tijd je in snelheid? Ben je nog op zoek naar de juiste tools? Vind je het moeilijk om dit alles vanuit jouw rol op te nemen? Overleg je graag met collega's om te zien hoe zij het aanpakken? Dan is dit lerend netwerk een unieke kans om hier verder mee aan de slag te gaan.Meerdere dataOp locatie
- Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komen. We willen graag dat alle leerlingen harmonisch tot ontwikkeling komen in een krachtige leeromgeving. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijk vaak uitdagend is. Welke organisatievorm of middelen zet ik het best in? Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen? Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie.Op aanvraag
- Effectieve didactiek; wat werkt tot op de klasvloer?Wist jij dat bij het activeren van voorkennis, slechts het pogen van een leerling om informatie op te halen uit zijn geheugen al leren is, ook al weet hij/zij het antwoord uiteindelijk niet? We noemen dit retrieval practice, een effectieve leerstrategie. Steeds beter weten we wat echt werkt in onderwijs. De wetenschap vertelt ons van alles over effectieve leraren. Zowel vanuit lerareneffectiviteitstudies als de neurowetenschapdoen we veelkennis en inzichten op die ons didactisch handelen op de klasvloerkan versterken. Met deze tweedelige vorming nemen we je mee in de wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze conclusies om te zetten in effectieve didactiek tot op de klasvloer. Tussen de twee sessies in is er tijd om het geleerde in de praktijk te brengen. Deze vorming is ook goed te combineren met ons aanbod Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?Op aanvraag
- Leercoaching I: Begrijpen van het leerproces. Welke studiestrategieën werken écht? Hoe organiseren we onze studie best?De context van internaten zijn sterk veranderd doorheen de tijd. Internaten werken met steeds meer scholen samen en onthalen internen uit verschillende studieniveaus en met verschillende (soms uitdagende) zorgvragen. De logistieke uitdagingen die deze samenwerking met meerdere scholen met zich meebrengen, doen internaatteams beseffen dat de huidige organisatie en de bestaande manier van begeleiding tijdens de studiemomenten vaak erg moeilijk wordt en dat er opnieuw moet nagedacht worden, wat de meest optimale manier nu is om de internen te ondersteunen tijdens hun leerproces in het eigen internaat. Dit leerproces begrijpen we bovendien dankzij wetenschappelijk onderzoek steeds beter, waardoor er echt ingezet kan worden op studiestrategiën die wetenschappelijk afgetoetst zijn. Wat kan ik als internaatmedewerker alleen, en ook samen met het team nu dus concreet doen om op een effectieve manier het leren van de intern te ondersteunen? Welke verwachtingen vinden we hier rond terug in het RiK? Op welke manier zouden we onze studie dan best organiseren? Dit alles bekijken we op deze studiedag.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: executieve functies...krachtig aan de slagExecutieve functies zijn een “hot item” in onze basisscholen. Tijdens dit lerend netwerk leer je met executieve functies aan de slag te gaan vanuit ons leerplan en binnen de krachtlijnen van onze krachtige leeromgeving om zo leerlingen te versterken in de ontwikkeling van hun executieve functies.We bouwen ook een inspiratiebank uit aan materialen om met executieve functies aan de slag te gaan binnen jouw eigen lespraktijk.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk directeurs autonome kleuterscholen regio Oost-VlaanderenTijdens dit initiatief zoomen we in op de ontwikkeling van kwaliteitsvol kleuteronderwijs.Te bepalenTe bepalen