Nederlands

10 februari 2020

Jeugdboekenmaand – van 1 tot 31 maart 2020

Het nieuwe jaar begin je toch gewoon met een boek ... en dan nog eentje om het af te leren en dan misschien nog een kleintje, maar dat is dan echt het allerlaatste ... Of toch niet? Want In 2020 staat met de lente de Jeugdboekenmaand weer voor de deur. 

Het thema is kunst. Kunst prikkelt de fantasie en verbeelding en spreekt alle zintuigen aan. 

Lees verder ...

Dag van de Talen – 5 maart 2020

DON’T WORRY, BE HAPPY
Want bij de Dag van de Talen kies je lekker veel workshops. 
Weg met die keuzestress dus!
Laat je gaan en open 1, 2, ja zelfs 3 deuren naar inspirerende workshops! 
Een gezamenlijk opwarmertje met coöperatieve werkvormen krijg je er gratis bovenop!
  • Wil je met een frisse duik starten? Duik dan in de digitale iToolbox vol met apps. Kun je daarna nog een uitdaging aan? Maak dan een echte CLIL-les mee. Afsluiten doe je met iets creatiefs, een narratief bordspel, bijvoorbeeld. Waarom niet, YOLO!
  • Of begin je de dag liever creatief? Dat kan met booksnappen! Vervolgens kun je ontdekken hoe je leerplangericht kunt evalueren zonder cijfers. Van een uitdaging gesproken! En, oh ja, als afsluiter kun je je helemaal actief laten gaan met de boîte à outils plein d’astucessolutions et matériel pour motiver les élèves. Wij houden je niet tegen, vas-y!
  • Ben je meer het klassieke type? Spring dan eens binnen bij de workshop Latijnse poëzie metrisch lezen op woordniveau. Houd je ook van een uitdaging? Ga dan voluit voor cognitief sterke leerlingen uitdagend lesgeven. Ad omnem gustibus!

Waar wacht je nog op? Open de deur naar de Dag van de talen! Daar word je spontaan gelukkig van…

 

Presentatie basisoptie Moderne talen – Wetenschappen – pool Moderne talen - 11 maart 2020, 6 mei 2020 (herhaling)

Een nieuw jaar … nieuwe uitdagingen! Op 11 maart 2020 (of 6 mei 2020) presenteren we in Lincka het leerplan van de basisoptie Moderne talen – Wetenschappen (pool Moderne talen). 

Tijdens deze nascholing krijg je: 

  • inzicht in de nieuwe leerplandoelen,
  • tips om met het nieuwe leerplan aan de slag te gaan. 

Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020

Groepswerk evalueren? Pfff, hoe begin ik daaraan?! We horen het je al denken, want een klein groepswerk evalueren in de klas, daar komt het een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken.  

Tijdens deze sessie zoomt Jan T’ Sas, doctor in de onderwijswetenschappen en lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen, in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Zo ontdek je praktische tips om groepswerk ook voor jezelf aangenaam te houden! 

Voor deze nascholing zijn talenleraren (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks) en PAV welkom. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 uur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt. 

Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date

Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad.

Werken aan een feedbackcultuur in je klas - 13 mei 2020 - wegens succes wordt dit herhaald

Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan?

Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen.

Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback.

De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden.

Meer info en inschrijven kan via deze link.

Opgelet: deze nascholing is een herhaling van de sessie gegeven op 24 januari.

Breed evaluaren - 14 mei 2020

Wil je verder denken dan het klassieke evalueren? Dan is deze nascholing “Breed evalueren” iets voor jou. Je ontdekt wat breed evalueren precies inhoudt en hoe dit een meerwaarde kan betekenen in het leerproces van je leerlingen.  

Tijdens deze nascholing ontdek je hoe ver je zelf al staat. Daarnaast verwerf je nieuwe inzichten om concreet met breed evalueren in je klas aan de slag te gaan. Er is ook gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen. 

Deze nascholing is bedoeld voor leraren Nederlands, klassieke talen, moderne vreemde talen en PAV. We verwelkomen je graag in de lokalen van Lincka op 14 mei 2020 van 13.30 tot 16 uur

Schrijf je in

Boekenbingo

Daag je leerlingen uit met een heuse boekenbingo. Zo kunnen ze op zoek gaan naar een boek waarin een dier een belangrijke rol speelt, of een boek met een locatie in de titel. Ze maken hun rijtje vol met een boek over vriendschap of eentje met maximum drie kleuren op de cover. Er is zowel een versie voor kinderen als voor volwassenen. Bingo!