Moderne vreemde talen

10 februari 2020

Nascholingen en lerende netwerken MVT regio Limburg

In het onderstaand overzicht vind je de geplande nascholingen en netwerken voor MVT. Voor meer info en om in te schrijven, surf je naar nascholing.be.

  • Lerende netwerken Frans, Engels en Duits specifiek voor de 1ste graad en 2de/3de graad.  - de data zijn geprikt en onze pedagogische begeleider Duits/Engels, David Monsecour, zal deze opnemen. Hier vind je een overzicht.  
    Leren van en met elkaar. Waarom op elke school het warm water opnieuw uitvinden? #glurenbijdeburen#tousensemble
  • Dag van de talen - 5 maart 2020 - Schrijf nu in.
  • Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020
    Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 uur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt. 
  • Leerplanvoorstelling Basisopties MT – 11 maart 9.30-12 uur of mei (= herhaling) 
  • Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date
  • Breed evaluaren - 14 mei 2020
    Wat is breed evalueren? Waarom zou je breed evalueren? Hoe kan dit een meerwaarde zijn voor het leerproces van mijn leerlingen? 
    Tijdens deze nascholing lichten we op een interactieve manier het waarom, wat en hoe van breed evalueren toe. We denken samen na over de noodzaak om met breed evalueren aan de slag te gaan, we verkennen de verschillende invalshoeken en leggen de link naar onze klaspraktijk. Schrijf je in

 

Dag van de talen – 5 maart 2020

DON’T WORRY, BE HAPPY
Want bij de Dag van de Talen kies je lekker veel workshops. 
Weg met die keuzestress dus!
Laat je gaan en open 1, 2, ja zelfs 3 deuren naar inspirerende workshops! 
Een gezamenlijk opwarmertje met coöperatieve werkvormen krijg je er gratis bovenop!
  • Wil je met een frisse duik starten? Duik dan in de digitale iToolbox vol met apps. Kun je daarna nog een uitdaging aan? Maak dan een echte CLIL-les mee. Afsluiten doe je met iets creatiefs, een narratief bordspel, bijvoorbeeld. Waarom niet, YOLO!
  • Of begin je de dag liever creatief? Dat kan met booksnappen! Vervolgens kun je ontdekken hoe je leerplangericht kunt evalueren zonder cijfers. Van een uitdaging gesproken! En, oh ja, als afsluiter kun je je helemaal actief laten gaan met de boîte à outils plein d’astuces, solutions et matériel pour motiver les élèves. Wij houden je niet tegen, vas-y!
  • Ben je meer het klassieke type? Spring dan eens binnen bij de workshop Latijnse poëzie metrisch lezen op woordniveau. Houd je ook van een uitdaging? Ga dan voluit voor cognitief sterke leerlingen uitdagend lesgeven. Ad omnem gustibus!

Waar wacht je nog op? Open de deur naar de Dag van de talen! Daar word je spontaan gelukkig van…

 

Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date

Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad.

 

Werken aan een feedbackcultuur in je klas - 13 mei 2020 - wegens succes wordt dit herhaald

Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan?

Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen.

Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback.

De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden.

Meer info en inschrijven kan via deze link.

Opgelet: deze nascholing is een herhaling van de sessie gegeven op 24 januari.

 

Informatie – Hoe eerlijk is groepswerk? 

Wat doe je als 1 leerling de kar trekt tijdens het groepswerk en de rest achteroverleunt? Hoe evalueer je deze samenwerking? Zet je taalsterkere leerlingen beter bij elkaar? Kunnen je leerlingen werken met een rubric?

Hoe je die vragen en frustraties bij groepswerk ombuigt tot een productief proces vertelt  Dr. Jan T’Sas (UAntwerpen) in dit artikel.

19 maart geeft hij hierover een nascholing in Hasselt.

Inschrijven kan via deze link.

 

FAQ’s Evaluatie MVT    

Als begeleider MVT hebben we geprobeerd een zo duidelijk mogelijk antwoord te formuleren op jullie vragen over evaluatie. Uiteraard is voor elk antwoord nog ruimte voor aanvullingen en/of uitzonderingen. Wens je verduidelijking rond een onderdeel, wil je een afspraak maken om samen met je vakgroep hieromtrent verder te werken, mail ons gerust.  

Lees alle vragen en antwoorden.

Groetjes
David Monsecour en Marlène Rasir