Taal bao – nascholingen

29 januari 2018

3 maart – congres “OnderwijzersTOP 2018”

  • Dit congres wordt een TOP-ontmoeting tussen o.a. kleuterleiders, onderwijzers, zorgcoördinatoren, directies én bedrijven en non-profitorganisaties. Je kunt er deelnemen aan de sessie: ‘Beter en liever lezen. Handvatten voor een effectieve leesdidactiek.’

21 maart – “Netwerk Lezen op School” – Cultuurkuur

  • Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesplezier en leesbevordering? Dan is het Netwerk Lezen op School iets voor jou! Je ontmoet er andere leerkrachten en mensen uit het boekenveld om ideeën en lestips uit te wisselen.

19 april – ‘Meer lezen, beter in taal!’ – Daniëlle Daniels

  • In veel scholen zijn er leerlingen die onvoldoende woordenschat hebben om de lessen goed te kunnen volgen. Zij zeggen vaak dat ze een hekel hebben aan lezen. Kinderen die te weinig lezen, kunnen taal ook bij andere vakken als struikelblok ervaren. Anderstalige kinderen kunnen teksten wel technisch lezen, maar begrijpen vaak de inhoud niet. En wist je dat een heleboel leerlingen van het zesde leerjaar niet snel genoeg kunnen lezen om de ondertitels van vertaalde films te volgen? Jongens lezen dan weer opvallend minder dan meisjes met een gebrekkigere leesvaardigheid als resultaat.
    Hoe pak je deze problemen aan met effect? Wat werkt en wat werkt niet! Zin om de expertise opgebouwd met 250 ‘Kwartiermakers’ scholen te horen?
    Deze gratis nascholing vindt plaats in de bibliotheek van Maasmechelen, van 20.00 u. tot 22.00 u.
    Schrijf je TEN LAATSTE TEGEN 29 MAART 2018 in!

25 april – “Spelen met taal bij (taalzwakke) peuters” – CNO

  • Ontdek hoe je op een speelse manier 2,5-jarigen actief laat genieten van taal. Je maakt kennis met tal van (muzische) doe-activiteiten waaraan je taal kunt koppelen. Het doel daarbij is om alle leerlingen optimale kansen tot taalverwerving te bieden.

26 april - “Overal (taal)leren” – CTO

27 april – “Technisch en begrijpend lezen” – CNO 

  • Tijdens deze opleidingsdag leer je het belang van een leerlijn beginnende geletterdheid en begrijpend lezen inzien. Je ontdekt eveneens welke evaluatie-instrumenten aansluiten bij een op groei gerichte observatie en evaluatie